Vil stenge veier for å hindre gjennomkjøring
|I møteprotokollen fra Grünerløkka byutviklings- og næringskomite kommer det frem at MDG ønsker å stenge flere gater og gjøre veier til enveiskjørt gjennom Løren, Sinsen og Hasle.
MDG’s forslag til vedtak
Grünerløkka byutviklings- og næringskomité ber Bymiljøetaten prøve ut en ordning hvor brua over Alnabanen i Peter Møllers vei, undergangen under Alnabanen i Sinsenveien og brua over Gjøvikbanen i Hasleveien stenges for biltrafikk. Målet er å bedre trafikksikkerheten og redusere gjennomfartstrafikk i boliggatene. I tillegg bør det vurderes å gjøre Fougners vei enveiskjørt fra Nordliveien til Grenseveien. Det bør gjøres trafikktellinger før og etter tiltaket for å undersøke effekten.
Saksframstilling
Boliggatene i området er ikke egnet for slik gjennomfartstrafikk. De har varierende tilrettelegging for gående, og det er også en rekke skoler og barnehager i området. Holmberg presenterte et forslag til løsning som innebærer svært enkle og billige tiltak, og som er enkelt reversibelt hvis det skulle vise seg å ha negative følger. Forslaget går ut på at brua over Alnabanen i Peter Møllers vei, undergangen under Alnabanen i Sinsenveien og brua over Gjøvikbanen i Hasleveien stenges for biltrafikk. I tillegg foreslo Holmberg at Fougners vei bør gjøres enveiskjørt fra Nordliveien til Grenseveien så ikke Fougners vei og Hekkveien brukes for å “snike” plasser i køen inn mot rundkjøringa på Carl Berner.
Positive konsekvenser av forslaget
Biltrafikken i boliggatene på Hasle, Løren og Sinsen blir redusert. Det vil føre til bedre boforhold og tryggere fremkommelighet for myke trafikanter, og gjøre det mer attraktivt å sykle eller gå. Tryggere skolevei for barna og ungdommene på Sinsen, Løren og Frydenberg skole. Forslaget vil løse utfordrende trafikksituasjoner flere steder i området, som i Peter Møllers vei, uten at det “flytter trafikken” til tilstøtende gater. Forslaget er i tråd med overordnede mål om redusert biltrafikk, mer aktiv transport og lavere klimagassutslipp. Sinsen Vel har også besøkt bydelsutvalget i åpen halvtime og ønsket at undergangen under Alnabanen i Sinsenveien stenges for biltrafikk.
Negative konsekvenser av forslaget
Begrenset fremkommelighet for kjørende i området. Enkelte steder kan det bli vanskeligere å finne parkeringsplass. Kan gi noe økt trafikk på hovedfartsårene rundt området.
Grünerløkka byutviklings- og næringskomites behandling:
Votering:
Vedtatt med 5 (2 MDG, V, SV, R) mot 2 (H, AP) stemmer.
Grünerløkka byutviklings- og næringskomites vedtak
Grünerløkka byutviklings- og næringskomité ber Bymiljøetaten prøve ut en ordning hvor brua over Alnabanen i Peter Møllers vei, undergangen under Alnabanen i Sinsenveien og brua over Gjøvikbanen i Hasleveien stenges for biltrafikk. Målet er å bedre trafikksikkerheten og redusere gjennomfartstrafikk i boliggatene. I tillegg bør det vurderes å gjøre Fougners vei enveiskjørt fra Nordliveien til Grenseveien. Det bør gjøres trafikktellinger før og etter tiltaket for å undersøke effekten.
Utspring fra MDG-diskusjon på Twitter
En facebook bruker har sporet forslaget tilbake til en twitter-dialog melom sentrale MDG-folk og forslagsstiller.
Sperr broen. Enveisreguler Lørenveien mot Økern ikke motsatt som planlagt. Sperr Hasleveien over jernbanen. Hvorfor skal ikke sentrale boligstrøk ha samme restriksjoner på gjennomgangstrafikk som villastrøk øst og vest? Veier rundt er det plenty av. Vei inn, vei ut og det er det. pic.twitter.com/YdmbMRJbH0
— Velo-nitraM 💙💛 (@MartinHoHoHoHo) April 8, 2022